Autor artykułu: Katarzyna Płaza-Piekarzewska Rozwój niemowlaka

W dziewiątym miesiącu życia Twoje dziecko doskonali umiejętności zdobyte w poprzednich miesiącach. Wciąż jest bardzo aktywne, a największą radość sprawia mu raczkowanie i stanie na własnych nogach. Przeczytaj i dowiedz się jakie umiejętności mogą pojawić się u Twojego dziecka w nadchodzącym miesiącu.

9-miesięczne niemowlę, które potrafi siedzieć i raczkować nauczyło się już wszystkiego czego mogło na poziomie podłogi. Na samodzielne stanie i chodzenie jest jeszcze za wcześnie, ale to nie znaczy, że Twój maluch nie będzie próbował. Skoro mama i tata poruszają się na dwóch nogach, dziecko robi dosłownie wszystko, żeby ich naśladować. Ambicja dziecka i oczekiwania przewyższają umiejętności, dlatego w tym okresie maluch może się złościć i frustrować z powodu braku pożądanej umiejętności.

Dziewiąty miesiąc życia dziecka to doskonalenie nabytych wcześniej umiejętności, co uwidacznia się przede wszystkim w osiąganiu coraz większej szybkości.

Raczkowanie jest dobre dla mózgu

Raczkowanie to jeden z najbardziej istotnych etapów rozwoju niemowlaka w pierwszym roku życia. Większość niemowląt zaczyna raczkować między ósmym a jedenastym miesiącem życia. Raczkowanie rozwija koordynację ruchową i uczy utrzymania równowagi ciała. Dziecko uczy się koordynacji ruchów, poprzez ruchy naprzemienne rąk i nóg, a także ćwiczy mięśnie. Ponadto maluch nabywa orientację w przestrzeni i umiejętność oceny odległości. Raczkowanie jest niezwykle ważnym etapem w rozwoju ruchowym dziecka.

Jednak raczkowanie to nie tylko kwestia motoryki. Raczkujący niemowlak pobudza obie półkule mózgu, które zaczynają ze sobą współpracować. Dzięki temu w mózgu tworzą się nowe połączenia nerwowe, które pomagają w rozwoju dwuocznego widzenia i słyszenia. Im więcej takich połączeń, tym mniejsze problemy z koncentracją, a także późniejszych problemów z czytaniem i pisaniem.

Warto wspierać malucha w nauce raczkowania. Śliskie panele, czy terakota niekoniecznie jest dobrym podłożem do przemieszczania się na czworakach, dlatego warto w tym okresie pomyśleć o dywanie, wykładzinie, macie piankowej lub specjalnych antypoślizgowych rajstopach do czworakowania. Niektóre niemowlaki zamiast raczkowania zaczynają kombinować i przemieszczać się na pupie lub na kolanach. Jeśli nie trwa to zbyt długo to nic groźnego. Warto jednak zachęcić malucha, żeby spróbował poruszać się na czworaka. Może wystarczy wizyta w Sali zabaw, tak aby dziecko podpatrzyło inne maluchy, albo powinnaś sama lub razem z mężem poruszać się po domu na czworaka. To pomaga!

Zdarza się jednak, że niektóre niemowlaki pomijają etap raczkowania i od razu zaczynają chodzić.

9-miesięczne dziecko staje na własnych nogach

Mimo, że organizm 9-miesięcznego dziecka nie jest jeszcze na to gotowy maluch aż rwie się do samodzielnego stania. Coraz silniejsze mięśnie nóg i rąk sprawiają, że podciąga się przy szczebelkach łóżeczka, czy meblach, a także przy Twoich nogach. Dziecko nie sprężynuje już tak jak było we wcześniejszym okresie. O tyle, ile maluch samodzielnie wstanie, może mieć problem żeby z powrotem usiąść. Początkowo może bez kontroli upadać do tyłu na ziemię, dlatego bądź przy nim i staraj się nauczyć go sztuki bezpiecznego upadania. Z czasem dziecko opanuje upadanie na pupę, nauczy się uginać nóżki i kucać.

Podobnie jednak jak w przypadku umiejętności siedzenia, nic nie przyspieszaj. Pozwól dziecku by samodzielnie odkryło zalety stania na dwóch nogach, wtedy duma z osiągnięcia będzie jeszcze większa. Zadbaj o bezpieczeństwo Twojego malucha. Obniż łóżeczko, zrezygnuj z długich obrusów i sprawdź, czy komody i regały z książkami stoją stabilnie i nie wymagają przytwierdzenia do ścian. Dziecko będzie podciągać się dosłownie wszędzie.

Wstrzymaj się jeszcze z zakupem pierwszych bucików. Chodząc na boso zdecydowanie łatwiej jest utrzymać równowagę. Na pierwsze buty przyjdzie czas w momencie, kiedy dziecko zacznie już stabilnie chodzić.

Co może potrafić niemowlak w dziewiątym miesiącu życia?

Poniżej prezentuję kilka wskazówek, których możesz spodziewać się po swoim dziecku w tym okresie życia i podpowiem jak możesz je stymulować:

Rozwój zmysłów

  • Zmysł słuchu dziecka się wyostrza. Dziecko podryguje w rytm muzyki.
  • Dziecko ma już umiejętność chwytania przedmiotu w uchwycie pęsetkowym. Baw się z dzieckiem różnymi materiałami, tak aby rozwijało zmysł dotyku.

Rozwój fizyczny

  • Dziecko samodzielnie siedzi.
  • Dziecko raczkuje.
  • Nóżki dziecka są coraz silniejsze, dziecko wykonuje pierwsze próby samodzielnego stania. Dziecko stoi na szeroko rozstawionych nogach łapiąc w ten sposób środek ciężkości ćwicząc sposób zmysł równowagi.
  • Dziecko bez problemu zmienia pozycję swojego ciała.
  • Dziecko ćwiczy i doskonali umiejętność precyzyjnego chwytania.

Rozwój emocjonalny

  • Dziecko ma swoje ulubione przedmioty, piosenki i zabawy.
  • 9-miesięczny niemowlak potrafi okazać bliskim uczucia. Przytula się do mamy kiedy chce okazać jej miłość, albo uderza rączką, kiedy coś idzie nie po jego myśli.

Rozwój intelektualny

  • Dziecko odkrywa sztukę dedukcji i celowego działania, wie, że żeby wziąć zabawkę musi do niej podejść.
  • Dziecko wie, jak nazywają się przedmioty codziennego użytku. Potraf połączyć ze sobą nazwę i przedmiot. Kiedy usłyszy nazwę szuka jej wzrokiem. Wspieraj tą umiejętność pokazując mu i nazywając kolejne przedmioty i czynności. Mów do dziecka jak najwięcej.
  • Dziecko wie, czego od niego oczekujesz i często robi coś żeby Ci się przypodobać np. bije brawo, robi papa, albo ucieka na czworakach.
  • Dziecko jest bardzo ciekawskie, uwielbia otwierać szafki i szuflady.
  • Niektóre dzieci zaczynają mówić swoje pierwsze słowa. Jednak większość dzieci w tym okresie intensywnie gaworzy, przekształcając niektóre sylaby w słowa.

Rozwój społeczny

  • Dzieci uwielbiają naśladować swoich rodziców zarówno jeśli chodzi o miny, gesty, jak i zachowania.
  • Dzieci uwielbiają inne dzieci, mimo, że jeszcze nie potrafią się razem bawić. W tym miesiącu zainteresowanie innymi dziećmi może być bardziej intensywne, dziecko z chęcią będzie dotykało twarzy innych dzieci.