Autor artykułu: Katarzyna Płaza-Piekarzewska Rozwój niemowlaka

Ósmy miesiąc życia to w dalszym ciągu intensywny rozwój motoryki dużej. Twoje dziecko z pewnością ćwiczy przemieszczanie się po domu i być może samodzielnie siedzi. Na ten miesiąc przypada też kolejny skok rozwojowy, który wiąże się z rozwojem inteligencji. Jest ona zapisana w genach, ale możesz pomóc mu ją rozwijać.

Twoje dziecko rozwija się bardzo szybko nie tylko fizycznie, ale też psychicznie i emocjonalnie. Najważniejsze co możesz mu dać to czas i uwaga. O tyle, ile Twój maluch rozwija się swoim tempem uzależnionym od genów, temperamentu i osobowości, o tyle potrzebuje Twojej miłości do harmonijnego rozwoju.

Sztuka samodzielnego siadania

Jest duża szansa, że w tym miesiącu Twoje dziecko nauczy się samodzielnie siadać. Oznacza to, że jego układ stawowo-kostny jest już gotowy. To olbrzymia zmiana i rewolucja w życiu malucha, która wpływa nie tylko na jego motorykę, ale także percepcje świata. Od tej pory jego świat zmienia się nie do poznania. Kiedy Twoje dziecko samodzielnie usiądzie, będzie bardzo zadowolone ze zmiany i dumne ze swojego osiągnięcia. W tej pozycji dziecko widzi wszystko dokładniej i bez ograniczeń może rozglądać się dookoła, ale przede wszystkim ma wolne ręce! Może teraz bez problemu połączyć ulubione czynności: obserwacje otoczenie i poznawanie świata poprzez dotyk. Czy to podczas dotykania wszystkiego co wpadnie mu w ręce, czy poprzez chlapanie podczas kąpieli, czy poprzez naukę samodzielnego jedzenia.

Frustracja u malucha

Dziecko stawia sobie wysoko poprzeczkę. Chciałoby w jak najkrótszym czasie posiąść jak najwięcej umiejętności. Wszystko je interesuje i często zdarza się tak, że w jednym momencie jest po jednej stronie mieszkania bawiąc się klockami, by zauważyć lalkę po drugiej stronie pokoju i pędzić by ją przytulić. Nie wszystko jednak wychodzi tak jak powinno lub tak jakby tego oczekiwało. Dlatego u dziecka pojawia się frustracja i płacz.

Dziecko ma też zmiany humorów, które mogą być nazywane kryzysem ósmego miesiąca. Potrafi jasno komunikować kiedy coś co się dzieje, nie jest po jego myśli, np. mama chce włożyć je do wózka, albo próbuje zmienić pieluszkę podczas gdy ono zajęte jest innymi czynnościami. Płacz i krzyki dziecka w tym okresie wydają się być bardzo stanowcze, donośne i „nieznoszące sprzeciwu”.

Skok rozwojowy w ósmym miesiącu

Po miesiącu spokoju nasz niemowlak znów wkracza w okres intensywnego rozwoju inteligencji. Przed Tobą szósty skok rozwojowy nazywany „kategorie”. Dziecko w tym okresie może nieustannie płakać i domagać się noszenia na rękach. A jeśli zbiegnie się to z ząbkowaniem, to może to być dla Ciebie prawdziwa szkoła rodzicielstwa.

W czasie od 33. do 37. tygodnia życia dziecko zaczyna myśleć jak dorosły, porządkuje świat według kategorii. Zaczyna zrozumieć, że auto, którym jeździ z rodzicami, auto w książeczce i auto-zabawka należą do wspólnej grupy i łączą się ze sobą, mimo różnic w wielkości, kolorze itp. Warto tą umiejętność ćwiczyć i rozwijać, dlatego niezwykle istotne jest aby wspólnie z dzieckiem czytać jak najwięcej książeczek. W tym okresie pojawiają się uczucia empatii, dziecko przytula swoje zabawki, ale też jest zazdrosne o mamę lub tatę.

Rozwój inteligencji niemowlaka

8-miesięczne dziecko zaczyna myśleć jak dorosły. Ma już swoje plany i zamierzenia, które stara się konsekwentnie realizować. Jeśli dziecko chce na ręce to wyciąga do nas rączki, jeśli czegoś nie chce to się odpycha – to są pierwsze próby komunikacji.

Dziecko zaczyna mieć zdolność koncentracji, obserwuje rodziców i słucha tego co mówią. Dziecko zaczyna rozumieć i łączyć fakty np. rozebranie oznacza, że zaraz będzie kąpiel, a ubieranie kurtki, że wychodzimy na spacer. Dlatego tak ważne jest, aby mówić do dziecka o wszystkim co robicie w danym momencie. To dobry czas na zabawy w pokazywanie i nazywanie części ciała

Dziecko coraz lepiej radzi sobie z aparatem mowy .Wciąż ćwiczy różne dźwięki powtarzając sylaby, zmieniając poziom głośności i ton głosu. W tym okresie usłyszysz jak piszczy, krzyczy, buczy, a nawet szepcze.

Co może potrafić niemowlak w ósmym miesiącu życia?

Poniżej prezentuję kilka wskazówek, których możesz spodziewać się po swoim dziecku w tym okresie życia i podpowiem jak możesz je stymulować:

Rozwój fizyczny

  • 8-miesięczne dziecko jest bardzo ruchliwe.
  • Dziecko uczy się samodzielnie siadać.
  • Dziecko może próbować wstać i utrzymać się na własnych nogach. Pozycja pionowa jest jednak wciąż bardzo niestabilna. Dlatego nie zachęcajmy dziecka do jej powtarzania, na samodzielne stanie jest jeszcze za wcześniej.
  • Wiele dzieci w tym okresie zaczyna raczkować.
  • Dziecko doskonali uchwyt szczypcowy, który pozwala mu podnosić nawet drobne przedmioty, ale i upuścić, co stanie się jedną z jego ulubionych zabaw.
  • Dziecko bez problemu przekłada przedmiot z ręki do ręki. Potrafi trzymać kilka przedmiotów równocześnie. Ćwicz z dzieckiem te umiejętności.
  • Dziecko lubi stukać zabawkami o siebie i o podłogę.

Rozwój emocjonalny

  • Dziecko potrafi się zdenerwować gdy coś nie idzie po jego myśli, a rodzic nie robi tego, czego od niego oczekuje.
  • W dalszym ciągu może istnieć silny lęk separacyjny.

Rozwój społeczny

  • Dziecko z jednej strony wciąż jest nieśmiałe w kontaktach z innymi i łatwo się zawstydza przytulając kurczowo do rodzica, a z drugiej staje się coraz pewniejsze w kontaktach z innymi, samo inicjując kontakty i zaczepiając innych, szczególnie jeśli są to dzieci.
  • Dziecko potrafi utrzymać kontakt wzrokowy.
  • Zaczyna reagować na własne imię.
  • Dziecko nie chce pozostawać samo w pokoju, nawet jeśli się samodzielnie bawi.
  • Dziecko potrafi obserwować emocje najbliższych. Kiedy widzi smutną minę mamy ten nastrój może mu się udzielić. Poddenerwowanie rodzica może skutkować nagłym napadem płaczu.

Rozwój intelektualny

  • 8-miesięczny maluch doskonali proces gaworzenia: powtarza ciągi sylab, wskazuje przedmioty i domaga się nazywania ich. To doskonały moment na naukę części ciała. Mimo, że dziecko nie będzie jeszcze potrafiło powtórzyć po Tobie ich nazwy może nauczyć się je pokazywać.
  • Dziecko reaguje na własne imię.
  • Dziecko uczy się zależności przyczynowo-skutkowej. Obserwuje spadające przedmioty, zapalające się światło po wciśnięciu włącznika.
  • Dziecko lubi wsadzać różne przedmioty do pudełek lub butelek. Zdziwieniem reaguje gdy coś się nie mieści.
  • Dziecko rozumie proste polecenia i potrafi je spełnić np. pomachać rączką „pa-pa”.
  • Dziecko rozumie słowo nie.
  • Dziecko pamięta, gdzie zostawiło zabawkę, którą się bawiło.