BezpiecznaCiaza112023

Autor artykułu: Katarzyna Płaza-Piekarzewska Rozwój niemowlaka

To już ostatni miesiąc, kiedy masz w domu niemowlaka. Wiele dzieci, właśnie w tym okresie zaczyna stawiać swoje pierwsze samodzielne kroczki. Jednak jeśli ta umiejętność jeszcze przed Wami nic się nie martw. Raczkowanie to bardzo dobry trening dla mięśni, ale i mózgu! Dlatego dobrze, aby trwało jak najdłużej. Ponadto u Twojego malucha rośnie poczucie niezależności i pojawiają się pierwsze wybuchy złości. Przeczytaj poniższy tekst i dowiedz się, na jakie wyzwania powinnaś się przygotować w 12. Miesiącu życia dziecka.

Każde dziecko rozwija się swoim tempem, a u rocznych dzieci różnice są bardzo widoczne. Tempo rozwoju jest uzależnione od genów, budowy ciała, ale i temperamentu i osobowości dziecka. W okolicach 12. miesiąca na pewno będziesz już wiedzieć, czy Twoje dziecko jest asekurantem, czy ryzykantem. Ponadto możesz zauważyć, czy dziecko rozwija się szybciej motorycznie, czy intelektualnie. Może, ale nie musi, świadczyć to o jego predyspozycjach w przyszłości.

12-miesięczny maluch zaczyna chodzić

Niektóre dzieci zaczynają chodzić jeszcze przed upływem pierwszego roku. Jednak większość dzieci nabywa tą umiejętność między 12. a 18. miesiącem życia. Zanim jednak Twoje dziecko postawi pierwsze samodzielnie kroki będzie próbowało chodzić przy Twojej pomocy, a także zabawek i mebli. Sprytny maluch zacznie wykorzystywać lżejsze stołki, czy krzesła, jako pchacze, które pomogą mu utrzymać równowagę, a równocześnie pozwolą na przemieszczanie się dalej i inaczej niż wzdłuż ściany, czy kanapy. Początkowo dziecko będzie stawiało stopy na zewnątrz, jednak wraz z kolejnymi zrobionymi krokami zaczyna układać je prawidłowo.

Sztuka chodzenia to także sztuka upadania. Upadki są potrzebne i niezbędne. Dziecko musi nauczyć się bezpiecznie upadać, a później samodzielnie wstawać i odpowiednio podpierać. Ma to znaczenie nie tylko jeśli chodzi o umiejętności motoryczne, ale także kształtowanie charakteru i wytrwałości. Pozwól swojemu dziecku na to by poradziło sobie samodzielnie. Oczywiście nikt nie mówi, żeby zostawić dziecko samo sobie. Bądź w pobliżu i kontroluj, aby podczas upadku, Twój niemowlak nie zrobił sobie krzywdy

Mniejszy apatyt

Dwunasty miesiąc to okres intensywnego rozwoju. Dziecko zaczyna robić wiele nowych rzeczy: szybciej raczkuje, zaczyna chodzić. Dlatego po prostu nie ma czasu na jedzenie. Ponadto dziecko rośnie i przybiera na wadze znacznie wolniej niż przez ostatnie miesiące, dlatego jego apetyt jest mniejszy.

Roczne dziecko może jeść już niemal to samo co mama i tata. Pamiętaj by w jego diecie nie było soli, cukru, czy sztucznych wspomagaczy. Ważne jest też, aby w jego diecie nie było potraw ciężkostrawnych. Istotne jest też, aby dziecko uczestniczyło w rodzinnych posiłkach niezależnie od metody rozszerzania diety. Niech dziecko obserwuje jak jecie, bo właśnie w ten sposób samo nauczy się posługiwać sztućcami i samodzielnie jeść.

Dziecko zaczyna mówić

Początkowo dziecko zaczyna wypowiadać rzeczowniki. Najprawdopodobniej pierwsze z pełną świadomością wypowiedziane słowa to „mama”, „tata” lub „dada”. Maluchowi najłatwiej jest zapamiętać (a później powtórzyć) słowa, które pochodzą od gaworzenia i mają dwie takie same sylaby. Dlatego po „mamie” i „tacie” może pojawić się „am-am”, „brum-brum”, „hau-hau”. Jednak na pogawędkę z dzieckiem trzeba jeszcze troszeczkę poczekać. Na razie wypowiedziane słowo „mama” może oznaczać zarówno „kocham cię mamo”, jak i „gdzie jest mama”.

Mimo, że zasób słownictwa twojego malucha jest jeszcze niewielki, roczne dziecko rozumie znacznie więcej. Chętnie wykonuje polecenia „podaj mi lalę”, „włóż lalę do wózka”, „gdzie jest Twój kubeczek”. Dlatego mów do dziecka jak najwięcej, tak by miało okazje zrozumieć znaczenie słów i poleceń. Wyraźnie wypowiadaj słowa i mów najprostszym językiem. Jeśli dziecko Ci odpowiada, a ty nie do końca rozumiesz co ma Ci to przekazania, udawaj, że mówisz w jego imieniu. Inną formą ćwiczeń aparatu mowy jest naśladowanie odgłosów zwierząt i otaczającego Was świata.

Początki niezależności

Roczne dziecko rozumie już wiele poleceń. Jednak nie zawsze wykonuje polecenia i rozumie znaczenie słowa „nie”. Bynajmniej nie znaczy to, że ich nie rozumie. Rozumie, ale chce postąpić inaczej. Są to pierwsze przejawy niezależności i naturalny etap w rozwoju. Nie znaczy to, że dziecko jest niegrzeczne.

Ta niezależność może objawiać się także w silnej potrzebie samodzielności. Roczne dziecko może chcieć się samodzielnie ubierać, czy samodzielnie jeść. Niektóre dzieci reagują złością i głośno manifestują swoje niezadowolenie, gdy im tego nie pozwolisz. Pozwalaj mu na samodzielność, ale też staraj się spokojnie reagować na jego emocje.

Rozwój zmysłów

  • Dziecko ma dobrze rozwiniętą koordynację ręka-oko.
  • Dziecko rzadziej wkłada przedmioty do buzi. Teraz wystarcza mu, że poznaje nowe rzeczy dłońmi.

Rozwój fizyczny

  • Dziecko waży około 11 kg i ma 75 cm, co znaczy, że w ciągu roku mniej-więcej potroiło swoją masę urodzeniową.
  • Tylne ciemiączko już zarosło, a przednie może być jeszcze niewielkie (powinno zarosnąć w okolicy 18. miesiąca życia).
  • Maluch ma sporo włosów i zęby, a ruchy szczęki sprawiają, że twarz zyskuje rysy dorosłego człowieka.
  • Dziecko samo stoi, potrafi usiąść z pozycji stojącej.
  • 12- miesięczne dziecko stawia pierwsze samodzielne kroki.
  • Dziecko ma kontrolę nad ruchami precyzyjnymi. W 12. miesiącu życia maluch ma rozwinięty chwyt szczypcowy, potrafi podnieść dwoma palcami drobny przedmiot. Potrafi włożyć jedną rzecz do drugiej i je wyciągnąć.
  • Dziecko jest samodzielne, potrafi posługiwać się łyżeczką (choć wciąż niewielka zwartość łyżki trafia prosto do buzi), pije z kubeczka, a także samodzielnie przewraca strony w książeczce.
  • Dziecko stara się wspinać: na krzesła, kanapę, schody. Nie powstrzymuj go ale staraj się zapewnić mu bezpieczeństwo.

Rozwój emocjonalny

  • Roczne dziecko jest bardzo przywiązane do mamy. W dalszym ciągu istnieje lęk separacyjny, jednak jest on w dużej mierze zależny od osobowości dziecka.
  • Powoli słabnie lęk przed obcymi.
  • Dziecko jest zazdrosne o mamę, nawet jeśli rywalem o względy mamy jest… tato.

Rozwój społeczny

  • Roczny maluszek rozumie proste polecenia. Wie co to znaczy „podnieś to”, „podaj”. Zna rytm dnia i codzienne rytuały.
  • Dziecko nie rozróżnia pojęć „moje”, „twoje”, co może powodować konflikty z innymi dziećmi.
  • Dziecko początkowo jest nieśmiałe w kontaktach z obcymi, ale po chwili zaczyna zachowywać się naturalnie. Dlatego staraj się jak najczęściej przebywać z dzieckiem między ludźmi.
  • Dziecko lubi przebywać w towarzystwie innych dzieci, mimo, że jeszcze nie potrafi się z nimi bawić. Zabawa rocznych dzieci polega na naśladowaniu siebie tzw. zabawa paralelna.
  • Roczniak najlepiej czuje się w towarzystwie domowników, a w szczególności mamy.
  • Wspieraj dziecko we wszystkich próbach samodzielności. Nie złość się na nie, jeśli będzie ściągać buciki, czy skarpetki, tylko po to by… próbować je sobie samodzielnie założyć.
  • Dziecko lubi być w centrum zainteresowania, uwielbia przyjmować pochwały. Często samodzielnie bije sobie brawo by podkreślić jak bardzo jest dumne ze swoich umiejętności.

Rozwój intelektualny

  • Dziecko skupia swoją uwagę na przedmiocie przez 5-10 minut. Trenuj z nim koncentrację, czytając książeczki, czy układając puzzle i układanki. Jednak nie zmuszaj go zabawy jeśli się znudzi. Staraj się podążać za jego potrzebami, tak aby go nie zniechęcić.
  • Zadbaj o to, by otoczenie dziecka było inspirujące i różnorodne, dzięki czemu rozwijasz jego zainteresowanie i kształtujesz charakter. Nie oczekuj, że Twój roczniak będzie potrafił układać puzzle, układanki, sortery, czy zbuduje wieżę z klocków. Na razie poznaje te przedmioty, a z przeznaczeniem może zacząć układać je już wkrótce.
  • Rozmawiaj z dzieckiem o osobach, które Was odwiedzają. Dzięki temu dziecko będzie pamiętało imiona najbliższych i bez problemu wskaże palcem o kim mowa.
  • Małe dzieci mają tendencję do skupiania się na jednej czynności. Kiedy pochłonie je chodzenie mogą chwilowo przestać gaworzyć i na odwrót. Bardziej rozgadane maluchy mogą zacząć chodzić później.
  • Dzieci zaczynają rozumieć coraz więcej słów: mama, tata, baba, daj, nie. Ponadto wypowiadane sylaby zaczynają mieć już konkretne znaczenie. Dziecko potrafi powiedzieć „Da"
  • Dzieci chętnie naśladują dźwięki. Baw się w dźwiękonaśladownictwo, pokazuj jak robi kotek, piesek, czy zegar
  • Dziecko zaczyna myśleć symbolicznie, potrafi wskazać kota w książeczce i w naturze.
  • Roczne dziecko bawi się zabawkami zgodnie z ich przeznaczeniem. Potrafi przytulać lalkę, wkładać ją do wózka i przykrywać kocykiem, czy wkładać ubrania do pralki.
  • Dziecko nie zna granic, ale to dobry moment na wyznaczanie ich, ponieważ roczne dziecko rozumie słowo „nie”.
  • Dziecko najlepiej i najszybciej uczy się poprzez naśladowanie innych, a przede wszystkim Ciebie. Pokazuj mu różne czynności np. myj zęby na jego widoku i mów o tym co robisz, a później powtarzaj tą czynność razem z dzieckiem.
Reklama

Bestsellery

  • Koszulka Regularna mama

    Regularna mama

  • Koszulka Brioko baby

    Brioko Baby

  • Dzienniczek ciąży

    Dzienniczek ciąży

  • Dzienniczek żywienia dziecka

    Dzienniczek żywienia

  • Dzienniczek żywienia maluszka

    Dzienniczek żywienia

Reklama

Wszelkie prawa zastrzeżone © 2007-2024 ZapytajPolozna.pl